Innowacja pedagogiczna "Asy z czwartej klasy programują"

Autor innowacji: Monika Zawadzka-Chłopek

Zakres innowacji: Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy 4a i 4b Szkoły Podstawowej nr 7 w Kielcach podczas obowiązkowych zajęć komputerowych.

Czas trwania innowacji: 01. 09. 2016 r. – 30.06.2017 r.

Osoby wdrażające innowację: nauczyciele zajęć komputerowych: Monika Zawadzka-Chłopek oraz Ewelina Zielonka

Rodzaj innowacji: metodyczno-programowa

            Inspiracją do opracowania innowacji było pilotażowe wdrożenie programowania do edukacji formalnej.  Celem pilotażu jest wprowadzenie nauki programowania od najmłodszych lat w szkole oraz weryfikacja zapisów nowej podstawy programowej z informatyki. Programowanie to umiejętność, o której coraz częściej mówi się jako o równie niezbędnej w przyszłej karierze zawodowej co znajomość języków obcych. Już teraz na rynku pracy brakuje kilkudziesięciu tysięcy informatyków, a w wielu innych zawodach znajomość  programów lub systemów informatycznych jest niezbędną umiejętnością.        Opracowana innowacja ma sprzyjać rozbudzeniu zainteresowań uczniów informatyką i przedmiotami ścisłymi poprzez naukę programowania prowadzoną w atrakcyjny sposób. Ma rozwijać kreatywność oraz umiejętność współpracy w ramach realizacji zadań i projektów. Zgodnie z podstawą programową do zajęć komputerowych dla II etapu kształcenia ogólnego, innowacja ta ma na celu kształcenie umiejętności:  rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji z użyciem komputera, wykorzystywania komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań oraz do komunikowania się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

            Nowatorstwo innowacji polega na wprowadzeniu do programu zajęć komputerowych języka programowania Scratch 2.0. jako edytora tekstu, grafiki, narzędzia do tworzenia prezentacji oraz sterowania obiektem po ekranie.  Korzystanie z wizualnego języka programowania sprzyja rozwijaniu myślenia algorytmicznego, intuicji, wyobraźni, wnioskowania oraz planowania procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.